Dijk en Waard
Koggenland
Groep 653

Geachte minister en hoofd aanklager,

Ik schrijf U als iemand die betrokken is met het respecteren van de mensenrechten, daarom wil ik mijn grote bezorgdheid te uiten over de situatie van

MARFA RABKOVA

Marfa Rabkova een vrouwelijke mensenrechtenverdediger en vrijwilligerscoördinator van de mensenrechtenorganisatie “Viasna” werd samen met haar man Vadzim Zharomski op 17 september 2020 gevangen genomen door agenten van de afdeling Bestrijding Misdaad en Corruptie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (GUBAZIK). Hun woning werd doorzocht en geld, persoonlijke bezittingen en computer apparatuur werd in beslaggenomen.
Vadzim Zharomski werd later vrijgelaten maar Marfa Rabkova bleef in voorarrest gedurende tien dagen wegens Artikel 293(3) van het strafrecht ( trainen en anderzijds voorbereiden van mensen in het gebruik van snelvuurwapens, of het financieren daarvan’), waarvoor een maximale straf geldt van maximaal drie jaar. Ze werd later aangeklaagd volgens Artikel 130 (aanzetten tot haat tegen een socale groep) en volgens Artikel 285 (lidmaatschap van een criminele organisatie), waarop een maximum straf staat van 12 jaar. .

Marfa Rabkova heeft geen misdaad begaan en er is geen grond voor beschuldigingen tegen haar. Haar arrestatie, detentie en beschuldiging zijn gerelateerd aan haar werk voor de mensenrechten, en zijn een grote inbreuk op de verplichtingen van Belarus voor de Internationale Mensenrechten wetten.
Marfa Rabkova is een gewetensgevangene die enkel en alleen aangeklaagd wordt voor haar gelegitimeerde activiteiten als verdediger van de mensenrechten, zoals respecteren van demonstraties en vastleggen van bewijs tegen mensenrechtenschendingen, inclusief marteling en mishandeling, hetgeen recent is toegepast bij vreedzame demonstranten die zijn gearresteerd door wetshandhavers.

De Belarische autoriteiten stoppen met het vervolgen van leden van het mensenrechten centrum “Viasna” en andere activisten van burgerlijke groeperingen, en zeker ook het rechten op vrijheid van vereniging, vreedzaam samenkomen en meningsuiting. .

In verband met bovenstaande, dring ik er bij U op aan dat:
-  De strafrechtelijke procedures tegen Marfa Rabkova onmiddellijk worden beëindigd en dat er geen strafrechtelijke aanklachten tegen haar worden aangespannen.
-  Alle nodige stappen ondernomen worden om te verzekeren dat Marfa Rabkova en alle andere gewetensgevangenen in Belarus onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten.

Ik dank U voor Uw aandacht in deze zeer belangrijke zaak en ik kijk uit naar Uw reactie en positief nieuws over Marfa Rabkova . .

Hoogachtend,

uw handtekening