Dijk en Waard

Informatie Belarus

Voorbeeldbrief

Informatie adoptie zaak

Marfa Rabkova is een Wit Russische / Belarussische mensenrechtenverdediger en vormt samen met zes anderen de vooraanstaande Mensenrechten NGO Viasna. Zij is coördinator van het vrijwilligersnetwerk binnen Viasna.

Marfa Rabkova en haar echtgenoot, Vadzim Zharomski, werden de avond van 17 september 2020 willekeurig gevangen genomen door beambten van het Hoofddirectoraat Bestrijding Georganiseerde Misdaad en Corruptie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (GUBAZIK), in verband met het openbaar maken van het wangedrag van de Belarussische wetshandhavers tegen vreedzame demonstranten, volgend op de discutabele presidentsverkiezingen van 9 augustus 2020.
Het appartement van Marfa Rabkova en Vadzim Zharomski werd na hun arrestatie doorzocht waarbij geld, persoonlijke eigendommen en computers in beslag werden genomen.

De zeven Viana leden verblijven momenteel in de gevangenis: voorzitter Ales Bialiatski, plaatsvervangend voorzitter Valiantsin Stefanovich, advocaat Uladzimir Labkovich, Coördinator van het vrijwilligersnetwerk van Viana Marfa Rabkova, hoofd van het kantoor van Viana in Homiel, Leanid Sudalenka en de vrijwilligers Tatsiana Lasitsa en Andrei Chapiuk.

Geografie en internationale betrekkingen

Met de Poolse Delingen (1773/1793/1795) kwam Belarus aan het Keizerrijk Rusland en in 1922 werd het onder de naam Wit-Russische SSR een deelstaat van de Sovjet-Unie, evenals het huidige Oekraïne, Georgië, Azerbeidzjan en Armenië. In 1924 volgen Oezbekistan en Turkmenistan, in 1929 Tajikistan, in 1936 Kazachstan en Kirgizië en in 1940 Litouwen, Moldavië, Letland en Estland.

Belarus maakt geen deel uit van de Europese Unie.

Onafhankelijkheid.

In juli 1990 verklaarde de Opperste Sovjet van Wit-Rusland, die werd gedomineerd door de Communistische Partij, de Sovjet-republiek soeverein. Na de mislukte augustus-putsch tegen Gorbatsjov van 1991 in Moskou werd Belarus zes dagen later op 25 augustus dat jaar onafhankelijk.

Recente geschiedenis

Hoewel er formeel een volksvertegenwoordiging en een gekozen president is, wordt Wit‑Rusland toch over het algemeen gezien als een dictatuur onder president Loekasjenko. Kritiek op het staatshoofd is ten strengste verboden en wordt bestraft.

Loekasjenko werd in 1994 tot president gekozen en liet zijn ambtstermijn in 1996 via een referendum verlengen tot 2001. In 2001 werd hij herkozen met ruim 75% van de stemmen. De oppositie stelde echter dat een derde van de stemmen vervalst was.

Omdat een president volgens de Wit-Russische grondwet niet meer dan twee termijnen aan de macht mag zijn, hield Loekasjenko op 21 oktober 2004 een referendum waarin hij het volk vroeg een grondwetswijziging door te voeren om de termijnenlimiet af te schaffen. Een ruime meerderheid van de bevolking (bijna 80%) was vóór de grondwetswijziging die daarna werd doorgevoerd. Internationale waarnemers oordeelden dat er gefraudeerd was. Na enige versoepeling van de regels vanwege betere betrekkingen met het westen, heeft de regering deze in 2018 teruggedraaid, door beperkingen aan journalisten, online media en demonstraties op te leggen om zo de controle te vergroten.

Doodstraf

Belarus is het enige land in Europa dat nog de doodstraf oplegt én uitvoert. Officiële informatie over het aantal opgelegde doodstraffen en executies in Belarus is niet beschikbaar. Doodstrafprocessen vinden meestal plaats achter gesloten deuren.
Terdoodveroordeelden horen pas enkele minuten van tevoren wanneer zij ter dood worden gebracht. Deze onzekerheid geldt ook voor hun familie: die wordt vaak pas achteraf op de hoogte gesteld.

Mocht u interesse hebben deel te nemen aan de subgroep Adoptiewerk dan bent u uiteraard zeer welkom. Stuurt u even een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voorbeeldbrief

U kunt hier de Nederlandse vertaling van de brief bekijken.

De portokosten bedragen voor een brief tot 20 gram:

Nederland (ambassade): € 1,01 1x Nederland
Belarus: € 1,65 1x Internationaal

Een kopie van uw brief kunt u sturen aan de ambassade van Belarus:

His Excellency Mr Andrei A. Yeudachenka
     Ambassador Extraordinary and Plenipotentiary
     of the Republic of Belarus
     Groot Hertoginnelaan 26
     2517 EG  DEN HAAG

Onderstaande Engelstalige brief kunt u ook hier downloaden in verschillende bestandsformaten

brief in Word tekstverwerker formaat (.doc)

brief in Ritch Text Format tekstverwerker (.rtf)

brief in platte tekst (txt).

Minister of Foreign Affairs
Vladimir Makei
Lenina str 19
220030  Minsk
BELARUS

Dijk en Waard, datum

Dear Minister,

I am writing You as a person who is also in his own country concerned with the respect of Human Rights. Please allow me to express my great concern about te situation of

MARFA RABKOVA

Marfa Rabkova is a member the prominent human rights NGO Viasna. She was arbitrarily detained on 17 September 2020 in retaliation for exposing the brutality of Belarusian law enforcement officers against peaceful demonstrators following the disputed presidential elections on 9 August 2020.

Marfa Rabkova was initially charged with ‘training and other preparation of people for participation in mass riots’, ‘incitement of racial, national, religious or other social hatred or discord committed by a group’, and ‘membership of a criminal organization’ and was facing up to 12 years in prison. In late November 2021 she was charged with additional counts, bringing it to a total of 11. On September 6 2022, the Minsk City Court sentenced Marfa Rabkova, as coordinator of the volunteer service of the Human Rights Center Viasna, to 15 years in prison.

Despite worrying symptoms and a deterioration of her health, the prison authorities continue denying her requests for medical care.

Marfa Rabkova is a prisoner of conscience, targeted solely for her peaceful human rights work.
Therefore I urge You, as MFA of Belarus to release Marfa Rabkova immediately and unconditionally.

Thank you for your attention in this important matter, and I am looking forward to your reply.

Yours sincerely and respectfully,

(handtekening +